Noi zicem că nu este nicio problemă în a descoperi un artist abia după dispariția sa. Uneori e nevoie de un moment tragic pentru a ne putea apropia de un anumit album sau stil muzical. Vă prezentăm mai jos 3 muzicieni care nu mai sunt printre noi, dar a căror muzică va rămâne întotdeauna valabilă.
Gal Costa
Ieri seară, 9 noiembrie 2022, s-a stins din viață un exponent al mișcării muzicale și politice tropicalia, care îmbina elemente de muzică populară braziliană cu influențe din muzica vestică, beat, rock și influențe britanice, criticând regimul militar din anii ’60 ai Braziliei.
Gal Costa, născută în 26 septembrie 1945, a fost una din vocile fermecătoare ale acestei mișcări. Albumul ei, India, a fost cenzurat inițial din cauza coperții cu tente erotice, iar varianta necenzurată a albumului a fost prezentată de către artistă abia în 2015, urmând să fie re-editată necenzurat de către casa de discuri Mr. Bongo în 2017.
Lee Scratch Perry
Despre Lee Perry vă va scrie în foarte mare detaliu D’Jhu, eu doar îl amintesc aici, pentru că dispariția sa este egalată poate de dispariția lui David Bowie. Un personaj central în evoluția genului reggae, Perry a fost și este considerat esențial în tot ce înseamnă azi dub și reggae.
A colaborat și/sau a produs albumele celor mai faimoși cântăreți ai genului. S-a implicat în producții din varii genuri, de la Beastie Boys la Bob Marley. Ultimul lui album, Lee „Scratch” Perry’s Guide to the Universe, este, de exemplu, un amalgam de dub, doom jazz și electronică, ce dovedește irevocabil talentul imens al artistului jamaican.
MF Doom
Daniel Dumille, pe numele lui de scenă MF DOOM, a fost și este unul din producătorii iconici de hip-hop alternativ. Născut în Londra din, ce zice el, coincidență (mama lui era în vizită la rude în perioada aceea), Doom copilărește în Long Beach, New York, unde produce primul lui sample din colecția de discuri ale tatălui său la vârsta de 13 ani.
Împreună cu fratele său formează trupa KMD cu care începe cucerirea scenei de hip-hop indenpendent. După moartea fratelui său termină al doilea lor album, Black Bastards, care rămâne nelansat până în anul 2000 datorită copertei controversate la acel moment înfățișând un stick man spânzurat ca în jocul ”Spânzurătoarea”.
Dezavuat de industria muzicală, trece printr-o perioadă de faliment moral și personal, trăind pe străzile Manhattanului până când reapare cu o mască pe față și un nou persona, MF DOOM. Albumul lui de debut sub acest pseudonim, Operation: Doomsday, este considerat o piatră de hotar în evoluția hip-hopului alternativ. Q-Tip din A Tribe Called Quest a zis despre DOOM că este: „rapperul favorit al rapperului tău favorit.” O axiomă, cu siguranță.
Cei trei mari dispăruți prezentați aici sunt cu siguranță membri permanenți ai colecțiilor noastre personale de discuri și pot face parte și din ale voastre!